Sobre el procés de desmantellament dels Centres de Seguretat i Higiene del Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya [2/2]

La COS UB vam informar ahir (14-I-2018) sobre el procés de denúncia a la Delegació Provincial d’Inspecció de Treball per la problemàtica de salut laboral i els casos de lipoatròfia semicircular declarats entre les treballadores del Campus del Raval de la UB, i sobre les actuacions del Servei de Prevenció d’Empresa (OSSMA) a instàncies de l’inspector de Treball [1/2]. Atesa la seva relació amb aquest procés i amb la problemàtica de la Síndrome dels Edificis Malalts (SEE), hem considerat necessari publicar avui aquest segon comunicat [2/2] per informar sobre la situació actual de desmantellament dels Centres de Seguretat i Salut i Higiene del Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.

Com es pot veure a la pàgina web del Departament de treball de la Generalitat de Catalunya, dins el Marc Estratègic Català de Seguretat i Salut Laboral 2015-2020, a l’ACORD GOV/153/2015, de 22 de setembre s’aprovà el III Pla de Govern de Seguretat i Salut Laboral. El Govern de la Generalitat va elaborar el III Pla de Govern per fomentar la prevenció de riscos laborals (PRL), el qual té l’objectiu de defensar la seguretat i la salut de les treballadores, i perquè es facin les polítiques públiques necessàries per promoure la salut i el benestar laboral. És un pla interdepartamental, ja que demana el desenvolupament d’accions coordinadament des de l’àmbit laboral amb el Departament de Salut, el Departament d’Ensenyament i totes aquelles unitats de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb competències directament o indirectament vinculades a aquesta matèria.

Al nou model de l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (l’ICSSL) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, com a òrgan tècnic en matèria de prevenció de riscos laborals a Catalunya, li correspon impulsar i dinamitzar el III Pla de Govern de seguretat i salut laboral 2015-2020. Però darrere del lloable èmfasi d’aquest pla per fomentar la prevenció de riscos laborals, descobrim unes actuacions que considerem molt poc encertades, amb unes conseqüències que considerem nefastes, i que tenen com a resultat que al llarg dels darrers anys estem assistint al procés de desmantellament dels Centres de Seguretat i Higiene de l’ICSSL, un fet que considerem lamentable perquè, fora l’àmbit preventiu, aquests centres eren l’única eina disponible per diagnosticar i corregir els problemes ambientals i de salut laboral ja declarats per les treballadores quan les empreses no havien aplicat les mesures preventives necessàries.

En una primera Nota de premsa del 21 d’abril de 2016 (el desencadenant inicial), la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, va anunciar la decisió del Departament de duplicar el nombre de tècnics habilitats per fer el seguiment i control en matèria de Seguretat i Salut Laboral incrementant de 33 persones la dotació de recursos per a la Inspecció de Treball de Catalunya, de les quals 18 eren nous tècnics habilitats que es van afegir als 16 tècnics i als 102 inspectors de treball existents per incrementar les tasques de seguiment i control en matèria de prevenció de riscos laborals. La resta de persones que s’hi van incorporar eren administratives per realitzar tasques d’assessorament i suport a la gestió dels expedients.

Tanmateix, la consellera no va dir d’on es volia treure aquesta dotació, tant de tècnics com d’administratius, si bé van acabar sortint de l’ICSSL.

En una segona Nota de premsa emesa del 23 de juny de 2016, amb motiu de la presentació del balanç de la Inspecció de Treball a Catalunya de l’any 2015, la consellera Dolors Bassa –acompanyada del secretari general del Departament, Josep Ginesta, i de la directora de la Inspecció de Treball de Catalunya, M. Luz Bataller– va concretar el nombre de persones que s’incorporarien a la Inspecció de Treball: 18 tècnics habilitats, 5 tècnics assessors, 14 persones de suport i 6 subinspectors. Tampoc no van explicar que aquest personal es traslladaria de l’ICSSL.

A Catalunya hi havia quatre Centres de Seguretat i Higiene del Departament de Treball, un a cada província, els quals depenien de la Direcció General de Relacions Laborals de la Conselleria de Treball, de la Subdirecció General de Seguretat i Higiene en el Treball.

El Centre de Seguretat i Higiene de Barcelona estava format per uns 100 funcionaris i disposava de diferents seccions tècniques (Higiene Industrial, Seguretat i Ergonomia, Formació i Psicosociologia, Medicina del Treball i Laboratori d’ Anàlisis Clíniques i d’Higiene Industrial).

Fa uns anys el laboratori va ser tancat i el seu equipament d’instrumental i màquines per fer les anàlisis fou traslladat al Parc Científic de la Universitat de Barcelona, on no es pot donar suport als estudis i les analítiques realitzats amb regularitat als llocs de treball en cas de disparitat d’opinions tècniques sobre problemes de salut laboral.

Gradualment, una gran part del personal tècnic del Centre de Salut i Higiene de Barcelona es va anar traslladant a la Inspecció de Treball en els diferents processos d’habilitació, com a tècnics habilitats. També, al darrer procés d’aprimament iniciat al final del 2016 es va traslladar prop de la meitat del personal administratiu que restava al Centre de Barcelona, la major part d’aquest personal per desenvolupar funcions de suport a la Inspecció. Una bona part de tot aquest personal està destinat a la Inspecció de Treball de Travessera de Gràcia. La resta ha estat destinat a diferents Serveis de Prevenció de Riscos Laborals de la pròpia administració, o a altres Departaments (Indústria, Cultura, Salut, Ensenyament…).

Paral·lelament, també, tècnics del Centre han anat a parar adiferents Serveis de Prevenció de Riscos Laborals de l’Administració mateixa, o a altres Departaments (Indústria, Cultura, Salut, Ensenyament…) sense que, en cap cas, hi hagi hagut cap reposició de les places que s’han perdut, ni en el cas de l’habilitació per a la Inspecció, ni en aquests darrers casos esmentats.

Durant el darrer procés d’aprimament –com ja s’ha comentat, iniciat al final del 2016, un altre grup de Tècnics (exactament cinc) foren traslladats a la seu d’Inspecció de Treball de la Generalitat al carrer Sepúlveda de Barcelona, com a assessors de la Inspecció de Treball. (Per cert, en un procés opac i per desenvolupar una competència que li és pròpia a l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral com a òrgan tècnic en matèria de prevenció de riscos laborals a Catalunya: tampoc en aquest procés no hi ha hagut cap reposició de places.)

Com a resultat, de les més de 100 persones que van arribar a treballar al Centre de Salut i Higiene de Barcelona, a Pedralbes, actualment romanen allà unes 16 persones, de les quals 10 són tècnics. Aquests són els tècnics que queden inscrits dins de l’ICSSL fora dels serveis centrals a Barcelona. Es tracta d’una dotació del tot insuficient per dur a terme les tasques necessàries de diagnòstic i correcció dels problemes ambientals i de salut laboral, i encara més si tenim en comte que ja no es disposa del Laboratori d’Anàlisis Clíniques i d’Higiene Industrial.

La resta de Centres de Seguretat i Salut Laboral als territoris de Girona, Lleida i Tarragona han patit, així mateix, una reducció de personal similar al Centre de Barcelona, proporcional al seu nombre inicial de treballadors.

La Inspecció de Treball té com a objectiu estratègic, d’acord amb les prioritats del Govern de la Generalitat, contribuir a millorar les condicions de seguretat i salut en el treball i la disminució de la sinistralitat laboral, és a dir, la prevenció dels riscos laborals. 

L’aposta d’aquest reforçament de la Inspecció de Treball amb tècnics de Prevenció de l’ICSSL, amb l’argument que “la prevenció de riscos laborals és un dels indicadors de millora de la qualitat del treball pel nostre país” considerem que encobreix, si és per voluntat explícita, o provoca, si és que no se n’han previst les conseqüències, la desaparició per inanició de l’ICSSL. Resulta obvi que cal fomentar la prevenció dels riscos laborals, però no a costa de la desaparició dels Centres de Salut i Higiene de l’ICSSL. Cal reforçar tots els serveis i no permetre’n la  reducció o la desaparició de cap, i menys d’uns serveis tan importants com són els centres territorials.

El procés de desaparició dels Centres de Salut i Higiene de l’ICSSL, de les seves diferents seccions i del Laboratori d’ Anàlisis Clíniques i d’Higiene Industrial implica que d’ara endavant, en cas de discrepàncies en els criteris tècnics a l’hora de valorar els problemes de salut laboral, no es podran fer estudis independents per analitzar les condicions ambientals com el que es va realitzar al Campus d’Humanitats del Raval de la Universitat de Barcelona el 2013.

A la fi, considerem que el procés de desaparició dels Centres de Salut i Higiene territorials de  l’ICSSL és un fet gravíssim, perquè deixa desemparades les treballadores davant dels serveis de prevenció d’empresa  i de les mútues d’AT i MP (Accidents de Treball i Malalties Professionals) que, com hem pogut comprovar fins ara, en molts casos, després de no haver aplicat les mesures preventives necessàries, tampoc no apliquen mesures correctores realment efectives per millorar les condicions ambientals als llocs de treball en què es detecten problemes de salut, si no és perquè la Inspecció de Treball els obliga a fer-ho després d’haver supervisat la manca de mesures tècniques de prevenció i/o correcció (a través dels estudis independents corresponents).

Com a conclusió, manifestem que la manca de personal tècnic especialitzat i de suports analítics dificulta l’objectivació dels diferents factors de risc que hagin pogut fer emmalaltir les treballadores als seus llocs de treball. La lentitud en l’estudi i en el coneixement de les dades dels estudis quan les treballadores manifesten problemes de salut dificulta la presa de decisions i l’adopció de mesures correctores i preventives. Tot plegat no és acceptable ni des del punt de vista humà ni ètic ni polític ni evidentment social.

L’ICSSL és l’òrgan vertebrador i referent de la Prevenció de riscos laborals a Catalunya, i té assignades un conjunt de competències com a òrgan tècnic especialitzat en matèria de Prevenció de Riscos Laboral de Comunitat Autònoma, que li marca, tant la Llei de Prevenció 31/1995, com el darrer Decret 289/2016, de la Generalitat de Catalunya. Per poder desenvolupar les seves atribucions necessita un equip de professionals i de mitjans materials adequat a aquestes competències que ha de desenvolupar, tant pel que fa al nombre de professionals com al grau d’especialització tècnica. Per aquest motiu, considerem que l’actual situació de manca de professionals a l’ICSSL és inadmissible, i que l’única manera de resoldre-ho consisteix a desenvolupar una acció estratègica de dotació de personal a curt termini.

Barcelona, 15 de juny del 2018

Coordinadora Obrera Sindical – Universitat de Barcelona (COS UB)

ub@sindicatcos.cat  /   cosub.wordpress.com   /   @COS_UB

https://www.facebook.com/cosub.coordinadoraobrerasindicalub/?fref=ts

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s